یکی از عوامل مهم در بررسی عملکرد خودرو میزان مسافت پیموده شده است. دست‌کاری میزان کارکرد خودرو تا حدی رایج است که برای عده‌ای منبع درآمد محسوب می‌شود. برای مثال در اروپا، سالانه بیش از یک میلیارد یورور از این طریق درآمد کسب می‌شود. در نتیجه کاهش کارکرد، مشتری ماشین را گرانتر از ارزش واقعی خود می‌خرد و هزینه‌های بالایی را برای تعمیر و نگهداری خودرو متحمل می‌شود. این اقدام عمدتا توسط دلالان صورت می‌گیرد بنابراین حتی‌الامکان سعی کنید خودرو را از مالک و مصرف‌کننده آن خریداری کنید.

مطابق ماده ۷۲۴ از کتاب پنجم قانون مجازت اسلامی مصوب ۱۳۷۵: هر راننده وسیله نقلیه ای که در دستگاه ثبت سرعت وسیله نقلیه عمداً تغییری دهد که دستگاه سرعتی کمتر از سرعت واقعی نشان دهد و یا با علم به اینکه چنین تغییری در دستگاه مزبور داده شده با آن وسیله نقلیه رانندگی کند، برای بار اول به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جزای نقدی از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال و یا هر دو مجازات و در صورت تکرار به دو تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

متخصصان خودرو بر این باور هستند که هر خودرو به طور میانگین سالانه ۱۵,۰۰۰ کیلومتر کار می کند. برای بررسی طول عمر خودرو با دقت صفحه کیلومتر خودرو را چک کنید. شماره‌های کیلومترشمار باید در یک خط و راستا قرار گرفته باشند. اگرنه کلیومترشمار یا نقص دارد یا دست‌کاری شده است. امروزه، اکثر کیلومترشمارهای موجود، دیجیتالی هستند. اما دست‌کاری کیلومتر در ماشین های امروزی بعضا از خودروهای قدیمی با کیلومترشمار آنالوگ هم ساده‌تر است. برای تشخیص میزان کارکرد خودرو راه‌های مختلفی مانند چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و …. وجود دارد. با این حال می‌توان گفت تعیین میزان دقیق کارکرد تقریبا غیرممکن است. حتی در برخی مواد دیاگ هم دست‌کاری کیلومترشمار خودروهای مجهز به ECU را تشخیص نمی‌دهد.

بررسی دفترچه ثبت نمایندگی و گواهی معاینه فنی

برای خودروهایی که تعمیرات خود را در نمایندگی‌ها انجام می‌دهند، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی یکی از راه‌های اطلاع یافتن از کارکرد خودرو است. چرا که در این دفترچه پس از هربار مراجعه به نمایندگی، کارکرد خودرو در تاریخ مشخص نوشته می‌شود.

برگه معاینه فنی هر خودرو نیز دارای اطلاعاتی درباره میزان مسافت پیموده شده است. رسیدها‌ی مربوط به سرویس‌های دوره‌ای را از فروشنده خودرو مطالبه کنید. تاریخ رسیدها، و میزان کارکرد خودرو در زمان چک‌آپ‌های انجام شده را مورد بررسی قرار دهید و با کلیومتر فعلی ماشین قیاس کنید. مروری بر میزان کارکرد خودرو در این فواصل می‌تواند به محاسبه تقریبی کارکرد ماشین در زمان فروش کمک کند.

بسیاری از کارگاه‌ها پس از تعویض روغن خودرو، برچسب مربوط کیلومتر بعدی که روغن ماشین دوباره باید تعویض شود را به موتور می‌چسبانند. از بررسی موتور و مشاهده برچسب‌های متعدد نیز می‌توان به میزان تقریبی کارکرد خودرو پی برد. بعلاوه عموما پس از هر تعویض تسمه تایم برچسبی با تاریخ و کیلومتر پیموده شده زیر درپوش موتور چسبانده می‌شود، از این برچسب‌ها نیز می‌توان برای تخمین مسافت پیموده شده توسط خودور استفاده کرد.

وضعیت ظاهری خودرو

بدنه خودرو همواره نمایشگر اطلاعاتی درباره میزان کارکرد ماشین است. یک خودرو هرچه مسافت بیشتری بپیماید، دنده، پدال‌ها و دیگر قطعات آثار کارکرد آن را آشکار می‌کنند. البته گاهی این موارد به هنگام فروش خودرو برای تعیین قیمتی بالاتر تعویض می‌شوند. خوردگی کاور لاستیکی پدال ترمز یا کلاچ و کهنگی سردنده یا فرمان، ازبین رفتن عاج تایر، همگی نشان دهنده کارکرد بیش از حد ماشین هستند. درصورتی که با وجود کارکرد کم خودرو، شرایط ظاهری آن خوب است، این اطمینان را از فروشنده بگیرید که خودرو به مدت طولانی بدون استفاده نبوده است. در غیر این صورت، احتمال وجود اشکالات موتوری در خودرو دور از انتظار نیست.

پدال گاز خودرو طول عمر بالایی دارد و بسیار دیر آسیب می‌بیند. مگر آنکه بیش از حد تحت فشار قرار بگیرد. اگر پدال گاز دچار فرسایش و خوردگی بالا شده باشد، به احتمال زیاد خودرو بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده است. زیرپایی یا موکت خودرو هم از مواردی است که حتما باید چک شود. اگر موکت زیر پدال گاز فرسوده باشد به هیچ وجه کیلومتر پایین اعلام شده را نباید باور کرد.

فاصله‌های غیرمنطقی در رادیاتور یک خودرو نشانه کارکرد بالای آن است. فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و اندکی افزایش پیدا می‌کند. و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد خودرو مسافت بیشتی را پیموده است. نکته دیگر اینکه رادیاتور خودرو تقریبا هر ۱۵۰ هزار کیلومتر یک بار مورد تعویض قرار می‌گیرد، بنابراین اگر رادیاتور زودتر از موعد تعویض شده از فروشنده علت این موضوع را جویا شوید.

از دیسک ترمز برای تشخیص کارکرد پایین خودرو می‌توان استفاده کرد. دیسک ترمزی که که بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر کارکرده است لبه‌های تیزی پیدا می‌کند. اما برای کیلومتراژ پایین مانند ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک کاملا غیرمتعارف بوده و حاکی از دست‌کاری در میزان کارکرد خودرو است.

دیاگ

در خودروهای مجهز به ECU می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ، کیلومتر خودرو را بررسی و کیلومتر واقعی را مشخص کنید. در بازار کنونی با انواع روش‌های متعارف و یا غیرمرسوم و دستگاهای مختلف می‌توان کارکرد تمام خودروهای موجود را تغییر داد. به همین دلیل تشخیص دقیق کیلومتر خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ، در برخی از خودروهای موجود در بازار، امکان‌پذیر نمی‌باشد. این مسئله کارشناسی خودرو توسط مکانیک را ضروری می‌سازد. مکانیک علاوه بر استفاده از دستگاه دیاگ و چک نمودن تمامی پارامترها، خودرو را به صورت تجربی نیز بررسی نموده و حدود کارکرد واقعی خودرو را با تقریب مطلوبی اعلام می‌کند.

اگر از وجود دست‌کاری در کارکرد و کیلومترشمار خودرو اطمینان حاصل کردید می‌توانید از طریق قانونی اقدام کنید. اگرچه شکایت از فروشنده پس از معامله خودرو نسبتا دشوار است.

ثبت نظر